Så minskar du risken för skador på gymmet

Varje dag är det väldigt många som tränar på gymmet och populariteten ökar oftast ordentligt i början på varje år för att sedan avta en aning. Anledningen till den stora ökningen är troligtvis folks nyårslöften att börja gå till gymmet oftare. För de allra flesta slutar det i att man lägger av efter ett par veckor in på det nya året.

Gym är ett väldigt smidigt sätt att träna på och det finns oftast möjligheter till att träna varje muskelgrupp, vilket kan vara svårt att göra hemma på egen hand. Gymmet är dock inte en helt ofarlig plats att vistas på då skador kan uppstå om det finns vissa brister i gymmets konstruktion. Något av det viktigaste på ett gym är säkerheten då de flesta gym oftast har fria vikter. Fria vikter är just det stället på varje gym där flest skador uppstår. En av anledningarna till skadorna är belastningsskador på exempelvis fötterna. Detta beror oftast på att gymgolvet är för hårt och inte ger dig någon form av dämpning som krävs för att kunna träna utan att riskera skador. Gymmet kan enkelt åtgärda detta med hjälp av ett gummigolv inomhus och gummiplattor utomhus (ifall gymmet erbjuder utomhusträning). Vid tunga lyft ger gummigolvet dig den dämpning du behöver samtidigt som det skyddar gymmet underliggande golv, vilket på sikt minskar kostnaderna för gymmet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.